Operatie brandtrap

Groeten uit de Parel aan Zee

Wellicht een iets overdreven beeld van een Zandvoort zonder ladderwagen, maar het verhaal dat er in Zandvoort ‘slechts’ bij 60 woningen een tweede vluchtweg hoeft te worden gerealiseerd is een te veel te lage inschatting van de werkelijkheid.

De burgemeester kan zich wel vinden in de besluiten van de Veiligheidsregio Kennemerland. Pardon, burgemeester u heeft een opdracht van de gemeenteraad mee gekregen om de ladderwagen voor Zandvoort te behouden, en nu geeft u de strijd al op. Zo ken ik u niet, ik ken u als een vechter, en iemand die opkomt voor de belangen van Zandvoort. Hoe kunt u zich verenigen met een bestuur, dat er in regionaal verband een grote klerezooi van heeft gemaakt.

We gaan meer betalen, en krijgen er minder voor terug. Vervolgens zijn de inwoners van Zandvoort de dupe! Zij kunnen dadelijk nog eens gaan opdraaien voor de kosten van het realiseren van een tweede vluchtweg. En zo’n touwladdertje kan wellicht een redmiddel zijn voor uw kennis op vakantie, maar in Nederland hebben we toch echt te maken met het bouwbesluit.

Gelukkig kunt u vertrouwen op de kennis binnen uw organisatie om ‘Operatie brandtrap’ tot een succes te maken, zonder al te veel te detoneren. Ik wens u succes!

6 Reacties op “Operatie brandtrap

  1. Jerry, kan het aanleggen van 2e vluchtweg als verplichting aan woningeigenaren opgelegd worden of zullen de gemaakte kosten uiteindelijk op de gemeente verhaald worden?

  2. Nee, het is namelijk zo dat er al een bouwvergunning is afgegeven voor het bouwwerk. Het kan namelijk niet zo zijn dat er aan bestaande gebouwen, nadere eisen worden gesteld. Dit gebeurt vaak wel bij het wijzigen van de functie. Er moet dan een nieuwe bouwvergunning worden verleend, en wordt er getoetst aan de laatste (brandveiligheids)eisen. Je ziet dan ook vaak bij (monumentale) panden, die worden opgeslist in meerdere woningen, dat hier een tweede vluchtweg wordt gerealiseerd. Hier in Zandvoort staan een hoop portiek flats, gebouwd vlak na de oorlog, die in het verleden volgens de brandveiligheidsnormen zijn gebouwd. Een aantal jaar geleden zijn, de normen voor de brandveiligheid verscherpt, en bleek het noodzakelijk dat Zandvoort een ladderwagen (redvoertuig) moest bezitten. Er is een raadsbesluit boven tafel gekomen uit de jaren ’80, waarin dit wordt uitgelegd.

  3. Bewoner van deze mooie flat

    Gaat de grondprijs, waarover we nu ‘prettig’ met het college over onderhandelen, door deze extra grondgebruik voor de trap ook omhoog?

  4. Wellicht kan het als onderhandelingsargument worden ingebracht om de grondprijs juist te verlagen. U bent het immers niet verplicht, en ik weet niet in hoeverre u zou kunnen vluchten via de buren, dan is de trap ook niet nodig! Maar ik betwijfel of het in de wet zo is geregeld, dat vluchtroutes via en door de woning van de buren worden gezien als vluchtweg bij brand!

  5. Jerry,

    Stuur de burgemeester eens naar het Museumplein. Hij zal verbaasd zijn.Er ligt daar namelijk een brandweerauto op zijn kant.
    Het gaat om een actie van Humanity House. Hij kan dan een kijkje in de brandweerwagen nemen. Hij kan in de truck van dichtbij zien hoe het is om een ramp of conflict mee te maken.

    Het doel van Humanity House is dat de bezoeker zich afvraagt: “wat zou jij doen?”.

    De expositie in de gekantelde brandweerwagen moet de mensen wat leren of hoe te handelen bij een plotselinge ramp.

    Misschien ook leerzaam voor onze burgemeester?

  6. Frits van Zandvoort

    Beste Jerry,

    Ik kan niet geloven dat je dit zomaar over je kant laat gaan. Ze zijn een spel aan het spelen, het heet: Pompen of verzuipen! Men is in paniek maar wil geen fouten of zwakheden tonen, in de aanval dus want dat is immers de beste verdediging. Echter als is de leugen nog zo snel de waarheid achterhaald hen wel. VRK/AB/DB + Burgemeester lichten de burgerij verkeerd in en zijn een pad ingeslagen die ze ten koste van alles niet willen verlaten. Ben benieuwd wanneer de burgemeester zich weer eens op de oefenavond komt vertonen. Volgens ingewijden komt hij daar niet of nauwelijks meer, dit in tegenstelling tot de voorgaande jaren. De man had aanzien binnen het korps, goed aanspreekbaar en toonde interesse in wat zijn mannen voor de burgerij doen. De werkelijkheid is anders, de ladderwagen is min of meer als eens stuk vee op de markt verhandeld. Dit ten gunste van de gemeente en het Korps Haarlem. Het is te zot voor woorden, maar handje klap om die paar euro’s (+/- 3 ton) voor 3 peperdure redvoertuigen is een bewijs van onvermogen en zeker geen sterk staaltje in het goed overwogen wegbezuinigen van materieel. En zo kan ik nog wel een pagina vullen, maar mijn gal wordt te bitter dus is het beter om te stoppen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s