Sinterklaas bestaat…

Sint_gert_2…ook in Zandvoort!

Beste Congo,

Sint kreeg een noodoproep,
die hij stuurde aan de groep.

Iemand zo zielig als jij,
maakt Sint graag vrolijk en blij.

Dus zat Sint te denken,
wat hij aan Congo zou schenken.

Duizend pepernoten,
voor jou en je lotgenoten.

De groep Pieten vond het een goed idee,
maar waarom betalen uit de belasting portemonnee?

Een aantal Pieten zei nee,
zij hadden een beter idee. 

Alleen niemand weet waar Sint is gebleven,
waarschijnlijk heeft hij de pepernoten toch al uitgegeven.

Zwarte Piet

Dames en heren,

Zie onderstaande oproep, gericht aan het college van B&W. Indien we via de normale weg als college een bijdrage zouden willen leveren via B&W advies, collegebesluit, voorstel aan de raad etc. is het januari of februari.
Ik zou het mooi vinden als in de raad van 9 december hierover een besluit wordt genomen. Dat zou dan kunnen door het indienen van een motie.
Ik vraag u daarbij de volgende afwegingen te maken:

1.
Wil de gemeente een bijdrage leveren

2.
Zijn we bereid een bedrag van € 1.000 of meer te doneren

3.
Ik weet dat het heel erg kort dag is, maar Zandvoort is ook vindingrijk. Het zou volgens mij het mooist zijn als we een Kerstactie op touw zetten, waarbij we de bevolking oproepen voor dit project een bijdrage te leveren. Dat zou kunnen d.m.v. een collecte in kerken, scholen, bij supermarkten, winkels, op straat etc.
Met hulp van de media moet het lukken hier de aandacht voor te vragen.
Daarbij maken we dan de afspraak dat de gemeenteraad het bedrag dat de bevolking opbrengt zal verdubbelen (evt. tot een maximum van, maar liever alles).
Als u het met zo’n actie eens bent is het echter zaak niet te wachten tot 9 december.

Ik wil u vragen mij z.s.m. een reactie te sturen, zodat we a.s. dinsdag in het college hierover eventueel een besluit kunnen nemen.

Het is een onorthodox voorstel, maar ik ben van mening dat onderstaande problematiek dat rechtvaardigt. Ik hoop op uw steun.

4 Reacties op “Sinterklaas bestaat…

  1. Nico Stammis

    Over de besteding van gemeenschapsgeld voor goede doelen kun je van mening
    verschillen, en dat doen wij dan ook.
    Je zou hierover met wederzijds respect kunt discussieren. Iets anders wordt hier volgens mij ook nog niet gevraagd.
    Maar waarom een je een goed bedoeld initiatief op zo’n banale wijze
    belachelijk maakt is voor mij echter volslagen onduidelijk.

    Nico Stammis

  2. Beste Nico,

    Enige tijd geleden maakte jij een knappe Photoshop van het Favaugeplein. Een aantal mensen waren gelijk boos. Ik zag er wel de humor van in.

    Wanneer iemand iets banaal vindt is dat zijn/haar mening, en ook daarin verschillen wij van mening. Wel vind ik het jammer dat we in Zandvoort blijven bekvechten over pietluttigheden. Ik vind dat we ons op belangrijkere zaken moeten richten, dan geld te geven aan goede doelen in Congo.

    Respect, Jerry

  3. Heren, heren,

    Waar gaat het over? Is een dergelijk initiatief geen willekeur? Ik ondersteun ieder maatschappelijk initiatief. Doe echter het voorstel: of de raadsleden privé bereid zijn te doneren en verdubbel dit bedrag als college. Raadsleden laat het college niet met een zak geld achter.

    Groet
    Patrick

  4. Met alle respect voor de problematiek in Congo, maar waar ligt de grens van wat je wel en niet als gemeente steunt? Er zijn honderden stichtingen, goede doelen lokaal, regionaal, landelijk enz.
    De vraag is wat voor beleid hanteer je als gemeente voor dit soort verzoeken. Ik zou me kunnen voorstellen dat je als gemeente alleen lokale/regionale initiatieven steunt en de landelijke en internationale initiatieven over laat aan nationale overheid? Voor dat je het weet liggen er maandelijks tientallen verzoeken in de postbak waarbij telkens het dilemma ontstaat wat wel en wat niet…..

Geef een reactie

