Utopia

Op verzoek doe ik hierbij verslag van ‘ons’ weekendje weg: van het ‘masseren’ is overigens niets terecht gekomen, dat gebeurt altijd één op één! De bedoeling was eens in een informele sfeer met raad en college van gedachte te wisselen over de procedures in de raad. Hoe werkt de raad en hoe werkt het college om zo meer begrip voor elkaar te krijgen.

Ik heb er weinig van op gestoken, de afspraken die gemaakt zijn lijken allemaal een utopie.

Over het fenomeen geheime vergaderingen is uitvoerig gesproken. Weinig concreet, aangezien het college niet kan aangeven waarom sommige onderwerpen in het geheim worden besproken. Men wil te veel details geven, details waar niemand op zit te wachten. Stel dat de Middenboulevard een tekort heeft van 50 miljoen, waarom mag dit tekort niet openbaar worden gemaakt?

Het belastingsgeld van de inwoners van Zandvoort wordt nu gebruikt om een woningbouw programma te realiseren. Ik heb het dan niet over een sociaal woningbouw programma, maar over huurwoningen in het dure segment, die gesubsidieerd worden met ons belastingsgeld.

Alleen u mag het niet weten, omdat het geheim is. Is dat nou democratie?

Ik heb dit weekend geprobeerd de raad en college te overtuigen, dat geld, kwaliteit en planning voorop staan. En niet zoals nu kosten wat het kost, er moet iets komen en haastige spoed. Men twijfelt nog…

5 Reacties op “Utopia

  1. Geheimzinnig allemaal en dat moet dan zo nodig informeel besproken worden in Haarlem Zuid? Zo te lezen zijn jullie er niets wijzer van geworden! Zoals je misschien weet; kan haast goed zijn maar…. gejaagdheid is dat nooit.

  2. Nico Stammis

    Merkwaardig hoe verschillend je zo’n weekend kunt beleven.
    Procedureafspraken lijken een utopie zeg je. Misschien zou je. het een en ander eerst een kans moeten geven.
    Het fenomeen geheime vergaderingen is uitvoerig besproken. Inderdaad,maar zonder de aanwezigheid van het college,dus viel er ook weinig aan te geven door het college!Zij zijn maar twee uurtjes aanwezig geweest. Als je goed opgelet had tijdens de les had je nu kunnen vertellen aan je lezers dat het aan de raad is om geheimhouding al dan niet te bekrachtigen. Het college zal niet in de openbaarheid willen als zij in onderhandelingsposities zit. Niet vreemd,dat gebeurt ook in het bedrijfsleven.
    Over de openbaarheid van tekorten beslist de raad zelf en daar maak jij deel van uit en daar beslis jij dus ook over.
    En dat is dus democratie. Ik krijg echter de indruk dat jij het prettiger vind om mensen anders te doen geloven.
    We hebben dit weekend getracht oplossingen te bedenken om tot een efficientere manier van functioneren te komen.
    Inhoudelijk over projecten als de middenboulevard is niet gesproken. Ik heb moeite met de manier waarop jij de zaken verwoord. Jij geeft geen verslag, je zingt deuntjes waarvan je denkt dat de mensen die willen horen. Jammer.

  3. @ Nico Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is. Ik heb respect voor jouw belevenis van het weekend, maar ik sta volledig achter hetgeen ik heb geschreven.

    Het zou eens stoer zijn als je een reactie geeft op wat ik stel.

    Dat ‘aangeven’ waar jij je aan stoort heeft betrekking op eerdere ‘geheime’ bijeenkomsten. Vraag: Weet jij al wat het college verstaat onder een schrijnend geval?

    Jij en ik weten welke mensen een schrijnend geval zijn! Deze laatste informatie valt onder geheimhouding, daar kan geen twijfel over bestaan. Alleen deze informatie is bij iedereen bekend, maar hoe je een schrijnend geval wordt weet niemand!

    En inderdaad het college was slechts 2 uur aanwezig, jammer van die extra geboekte kamers! Ik zal het wel allemaal niet snappen, toch Nico?

  4. In ieder geval begrijp ik het niet. Heer Stammis uw woorden over het weekend: ‘als je goed op gelet had in de les’, het woord les geeft toch wel een kinderachtige weergave van jullie bijeenkomst.

    Misschien goed, als de PvdA bij de les blijft als het gaat over de inhoud. Ik krijg steeds meer de indruk dat jullie de lessen (lees de inhoudelijke behandeling van de raadsvegaderingen) niet meer kunnen volgen. Woorden, als we houden ons bezig met details, bij een aanvraag tot het verstrekken van een krediet van € 500.000,– zonder onderbouwing, van uw collega raadslid de heer Kroonsberg is voor mij reden om hem een klas terug te zetten.

    Misschien is bijles wel de oplossing om jullie weer te laten functioneren.

    Ik wil jullie graag bijles geven als het gaat, hoe en op welke wijze een raad zijn verantwoordelijkheid moet en kan nemen bij een herontwikkeling van een gebied, buurt en/of wijk. In ieder geval kan ik hierin Jerry ondersteunen. Het begint bij een gedegen indicatie van tijd, kwaliteit en geld.

    Groet
    Joop

  5. In ieder geval begrijp ik het niet. Heer Stammis uw woorden over het weekend: ‘als je goed op gelet had in de les’, het woord les geeft toch wel een kinderachtige weergave van jullie bijeenkomst.

    Misschien goed, als de PvdA bij de les blijft als het gaat over de inhoud. Ik krijg steeds meer de indruk dat jullie de lessen (lees de inhoudelijke behandeling van de raadsvegaderingen) niet meer kunnen volgen. Woorden, als we houden ons bezig met details, bij een aanvraag tot het verstrekken van een krediet van € 500.000,– zonder onderbouwing, van uw collega raadslid de heer Kroonsberg is voor mij reden om hem een klas terug te zetten.

    Misschien is bijles wel de oplossing om jullie weer te laten functioneren.

    Ik wil jullie graag bijles geven als het gaat, hoe en op welke wijze een raad zijn verantwoordelijkheid moet en kan nemen bij een herontwikkeling van een gebied, buurt en/of wijk. In ieder geval kan ik hierin Jerry ondersteunen. Het begint bij een gedegen indicatie van tijd, kwaliteit en geld.

    Groet
    Joop

Geef een reactie

